Trend 1: AI integreren op de werkvloer.

AI is tegenwoordig niets nieuws meer. Overal waar je (online) kijkt, zie je artikelen, video’s en tips over de nieuwste AI-tools. Ook veel bestaande tools en software integreren AI in hun systemen. Door de immense groei van AI begrijpen we dat het lastig om alle ontwikkelingen te kunnen bijbenen. Het is belangrijk om als organisatie een keuze te maken welke AI-tools nou écht een verschil gaan maken in bijvoorbeeld het recruitmentproces. De volgende stap is om deze AI-tools goed te gaan integreren in de organisatiestructuur en bij de teams die er dagelijks gebruik van maken.

Trend 2: Persoonlijk contact

Deze trend staat misschien haaks op de trend rondom AI, maar het is ontzettend waardevol om persoonlijke contact in dit artikel te benadrukken. Tegenwoordig doet bijna iedereen alles online en verlopen veel processen automatisch. Dit is natuurlijk efficiënt en laagdrempelig, maar mensen blijven sociale wezens en de behoefte aan persoonlijk contact blijft bestaan. Denk bijvoorbeeld aan open dagen, fysieke kennismakings- en sollicitatiegesprekken, employer branding of evenementen en bijeenkomsten. Vergeet daarom niet om, naast je online advertising en recruitmentactiviteiten, ook aandacht te besteden aan de persoonlijke contactmomenten!

Trend 3: Recruitment is écht een vak

De arbeidsmarkt is nog steeds krap en de vraag naar talent blijft ook in 2025 hoog. Genoeg reden om aan de slag te gaan met je recruitmentstrategie toch? Echter wordt bij veel organisaties recruitment er nog steeds ‘even bijgedaan’, wat leidt tot overwerkt HR-personeel en een moeizame instroom van nieuwe medewerkers. Recruiters zijn getraind in het vinden van talent door middel van actief zoeken op on- en offlinekanalen, intensieve sourcing, ontwikkelen van employer branding, het gebruikmaken van advertising enzovoort. Daarnaast is het ook een bepaalde mindset: recruiters denken vaker buiten de gewaande paden, denk bijvoorbeeld aan het inzetten van zij-instromers, werkstudenten of mensen die een carrière-switch willen maken. Recruiters zien de rode draad en kunnen snel schakelen met de kandidaat en de hiring-manager. Genoeg redenen dus om te investeren in je recruitmentcapaciteit.

Marketingteam aan het brainstormen

Trend 4: Video wordt nog belangrijker

Sinds de komst van korte videobased content (mede dankzij het razend populaire TikTok) zijn video’s niet meer weg te denken uit je arbeidscommunicatie. De jongere generaties geven al de voorkeur aan videocontent, maar wist je ook dat het merendeel van LinkedIn-gebruikers het fijner vinden om een video te bekijken dan een stuk tekst te lezen? Genoeg reden voor LinkedIn om ook hun feed aan te passen naar een verticale videofeed die verdacht veel lijkt op de interface TikTok en Instagram Reels. Heb je als organisatie nog geen videocontent? Dan is dit hét moment om hier verandering in te brengen. 

Trend 5: Veranderingen voor zzp’ers 

De onzekerheden in de arbeidsmarkt nemen toe door de huidige regelgeving en ontwikkelingen rondom zzp’ers. In 2025 wordt de naleving van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) strenger gehandhaafd. Door deze handhaving zullen organisaties minder snel zzp’er inhuren voor een opdracht of bepaalde werkzaamheden. Een gevolg hiervan is dat het aantal zzp-opdrachten in 2025 gaan afnemen. Heb je als organisatie behoefte aan (tijdelijk) personeel? Geen paniek! Er zijn diverse alternatieven voor het inzetten van zzp’ers. Neem gerust contact met ons op, dan kijken we samen naar de beste aanpak voor jouw specifieke situatie!

Trend 6: Flexibiliteit

Flexibiliteit is sinds corona een belangrijke voorwaarde geworden voor de werknemers. Flexibiliteit kan inhouden dat een medewerker zijn eigen werkuren bepaalt en de keuze heeft om bijvoorbeeld thuis, op afstand, of op kantoor te werken. Ook geeft de nieuwe werkende generatie, ook wel Gen Z genoemd, de voorkeur aan flexibiliteit. Het is dus een krachtige voorwaarde die talent over de streep kan trekken om bij jou aan de slag te gaan.

Klaar voor 2025?

En nu weet je het! Dé 6 arbeidsmarkttrends van 2025. Deze trends bieden je verschillende kansen waar je als organisatie op in kunt spelen om talent aan te trekken en te behouden. Loopt jouw organisatie tegen bepaalde recruitment- of HR-uitdagingen aan en heb je behoefte aan passend advies? Of het nu gaat om Werving & Selectie, Recruitment Process Outsourcing, HR consultancy of HR interim oplossingen, wij denken graag met je mee. Met onze kennis, ervaring en gedrevenheid kunnen wij jouw bedrijf voorzien van een op maat gemaakte oplossing. Neem contact met ons op, dan bespreken we samen de mogelijkheden.