SMO Traverse

SMO Traverse staat voor Stichting Maatschappelijke Opvang Traverse. Al meer dan 25 jaar is SMO Traverse de opvang voor dak- en thuislozen in de regio Hart van Brabant. Naast de regionale opvang functie bieden ze ook ondersteuningen begeleiding op eigen locaties en bij mensen thuis. Ze doen dit met ongeveer 290 medewerkers, stagiaires en vrijwilligers helpen meer dan 1000 mensen per jaar.

Een organisatie in beweging

Voor de transformatie werkte SMO Traverse lange tijd met een zelfsturend organisatiemodel. Begin dit jaar koos de organisatie bewust voor een nieuwe manier van werken. De transformatie bij SMO Traverse vroeg veel van de organisatie. Structuren veranderden, er kwamen nieuwe leidinggevenden bij en intern werden rollen opnieuw verdeeld. Tegelijkertijd was er tijdelijk minder HR-capaciteit beschikbaar. Om te voorkomen dat belangrijke processen stil kwamen te liggen en om de nieuwe structuur direct goed neer te zetten, schakelde SMO Traverse Bakker & Bosch in. Onze HR-consultant Anouk Baak ondersteunden de HR-afdeling, zodat de afdeling niet alleen bleef draaien, maar ook daadwerkelijk kon meegroeien met de nieuwe organisatievorm.

“Vanaf dag één maakte Anouk indruk. Ze dook vol vertrouwen in onze organisatie, pakte uiteenlopende HR-vraagstukken voortvarend op en wist zelfstandig haar weg te vinden. Met haar scherpe blik, kritische vragen en hands-on mentaliteit bracht ze rust, structuur en kwaliteit in een drukke en veranderende periode.”

Agneta de Man, Besturingsadviseur Mens en Organisatie

Aanpakken, meedenken, vooruitkijken

Vanaf de eerste dag stond Anouk midden in de praktijk. Geen afstandelijke adviseur, maar een betrokken collega die meedacht, meewerkte en richting gaf.

We ondersteunden bij alle HR-advieswerkzaamheden: van werving en selectie (gesprekken voeren, nieuwe medewerkers verwelkomen) tot het adviseren van leidinggevenden over hun teams. Daarnaast waren we sparringpartner voor het bestuur en managementteam bij uiteenlopende vraagstukken.

Samen met besturingsadviseurs werkten we aan actuele thema’s, zoals de nieuwe wet- en regelgeving rond inhuur van zzp’ers, waarvoor een helder en toekomstbestendig protocol werd ontwikkeld. Ook dachten we mee over het doorontwikkelen van functieprofielen, de voorbereiding van de RI&E en het opzetten van een praktisch trainingsproces, compleet met kalender, inschrijfsysteem en borging. Zo ontstond stap voor stap een stevig fundament voor leren en ontwikkelen binnen de hele organisatie.

Resultaten die ertoe doen

De samenwerking leverde in korte tijd mooie, tastbare resultaten op:

  • Er werden veel nieuwe collega’s geworven voor uiteenlopende functies;
  • Er ligt een nieuw protocol voor externe inhuur dat voldoet aan de actuele wet- en regelgeving;
  • In november vindt de nieuwe RI&E plaats, waarmee veiligheid en welzijn opnieuw scherp in beeld zijn;
  • De functieprofielen worden nog dit jaar doorontwikkeld;
  • In 2025 volgt een grote inhaalslag in trainingen voor medewerkers, gericht op deskundigheidsbevordering in het primaire proces;
  • En niet te vergeten: de nieuwe teams konden landen in hun vernieuwde structuur en groeiden in samenwerking en vertrouwen.

Het resultaat? Rust, richting en ruimte om verder te bouwen aan de toekomst.

“Wat ik bijzonder waardeer, is de rol van Anouk in het project rondom de ideaalprofielen. Anouk dacht actief mee, werkte inhoudelijk mee aan de profielen en bracht structuur en richting. Door haar betrokkenheid en samenwerking hebben we samen een sterk en toekomstbestendig eindresultaat neergezet.”

Agneta de Man, Besturingsadviseur Mens en Organisatie

Waarom deze samenwerking uniek was

De samenwerking tussen SMO Traverse en Bakker & Bosch is niet nieuw: al ruim zeven jaar werken we met elkaar samen. Dit lange vertrouwen maakte het mogelijk om snel te schakelen en direct impact te maken. Voor SMO Traverse betekende dit dat wij als een vaste collega konden opereren, terwijl we tegelijkertijd de frisse blik en ervaring van een interim professional als Anouk meebrachten.

Daarnaast was het persoonlijke contact van groot belang. We werkten nauw samen met teamleiders, bestuur en managementteam, waardoor iedere vraag serieus genomen werd en direct kon worden opgepakt. Dit creëerde niet alleen rust en overzicht, maar ook vertrouwen en energie binnen de organisatie.

Anouk Baak

“Vanaf de start van de transformatie heb ik met veel plezier bijgedragen aan een organisatie die volop in beweging is. Ondanks de veranderingen voelde de samenwerking vanaf het begin prettig en open. De betrokkenheid van collega’s en de transparante cultuur maakten dat ik echt iets kon betekenen. In deze dynamische fase meebouwen aan duurzame HR-oplossingen was ontzettend waardevol. Ik ben dankbaar voor het vertrouwen en trots dat ik een bijdrage heb mogen leveren aan een organisatie met zo’n sterke maatschappelijke missie.”

Anouk Baak, HR Consultant

Tijdelijke kracht met blijvend effect

Onze interim-ondersteuning is nooit slechts een tijdelijke oplossing. We stappen in, nemen verantwoordelijkheid en bouwen ondertussen aan duurzame verbeteringen. Zo blijft de HR-afdeling niet alleen overeind, maar komt er ook meer stabiliteit, kennis en vertrouwen in huis.

SMO Traverse heeft de transformatie stevig neergezet, de teams groeien verder en de HR-basis is klaar voor de toekomst. Voor ons is het een mooie bevestiging van waar we in geloven: dat de kracht van HR in verbinding zit. Wanneer je echt samenwerkt, met openheid, vertrouwen en een vleugje Brabantse nuchterheid, dan ontstaan resultaten die blijven.

Heb jij behoefte aan ondersteuning bij HR-projecten

Loopt jouw organisatie tegen bepaalde HR-uitdagingen aan? Dan helpen wij je graag verder! Met onze kennis, ervaring en gedrevenheid kunnen wij jouw bedrijf voorzien van passende hulp en advies. Wil jij net zoals SMO Traverse ook zo’n succesverhaal ervaren of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.