Veel organisaties gaan er blind vanuit dat ‘iedereen toch vrij is’, ‘kandidaten niet zoeken’ en ‘besluiten wel weer in januari opgepakt worden’. Maar wie goed kijkt, ziet iets anders. In december gebeurt er wel degelijk iets. Medewerkers reflecteren, teams laden op, kandidaten oriënteren stilletjes en HR krijgt een zeldzame kans om te bouwen aan keuzes die in januari al het verschil maken. Welkom in de decembermaand. De maand waarin alles tot stilstand lijkt te komen, maar waarin je als organisatie juist een voorsprong kunt pakken.

Waarom december minder stil is dan het voelt

We kennen het allemaal. Je zit op een willekeurige decembermiddag achter je laptop. Buiten wordt het al donker, je inbox loopt vol met out-of-officeberichten en in teamsgroepen duiken alleen nog foto’s van kerstbomen op. Het lijkt alsof niemand bezig is met werk, laat staan met loopbaanstappen of strategisch beleid. Maar schijn bedriegt.

Laten we december eens vanuit twee kanten bekijken: de medewerker of kandidaat die stilletjes reflecteert en de organisatie die vaak bezig is met afronden en plannen. Zo zie je waar juist nu kansen liggen om het verschil te maken.

De stille kandidaat is juist nu extra actief

December is de maand van reflectie. Aan de keukentafel, tijdens een autorit naar familie of met een kop thee op de bank. Mensen vragen zich juist in deze periode af: ‘Ben ik nog op mijn plek?’, ’Wil ik dit werk volgend jaar weer doen?’ of ‘Wat vind ik nu echt belangrijk?’.

Ze klikken minder snel op ‘solliciteren’, maar oriënteren wel. En dat is waardevol, want dit zijn geen impulsmomenten. Dit zijn bewuste overwegingen. Kandidaten met diepgang. Kandidaten die kiezen vanuit gevoel en toekomst. Wil je hen bereiken? Dan moet je als werkgever zichtbaar blijven. Niet harder roepen, maar warmer vertellen wie je bent.

Waarom organisaties in december vaak de verkeerde conclusie trekken

December lijkt ook een maand met vertraagde besluitvorming. En dat klopt ook deels. Mensen zijn vrij, agenda’s lopen langs elkaar heen, budgetten zijn net afgerond of worden nog net ingepland. Maar dat betekent niet dat organisaties minder daadkrachtig zijn. Ze verschuiven alleen de aandacht.

Teams sluiten projecten af. MT’s schrijven koersplannen. HR zet evaluaties klaar en maakt de balans op van instroom, doorstroom en uitstroom. En precies daar gaat het mis. Doordat zoveel aandacht naar afronding gaat, is er weinig ruimte voor voortgang. En toch is dit de maand waarin die ruimte er juist wel is.

Luisteren in de maand december

Er is geen maand waarin medewerkers zo eerlijk zijn als in december. Niet in een beoordelingsgesprek, maar in de kleine momenten. Bijvoorbeeld een collega geeft tijdens de Sinterklaasviering aan dat het best een zwaar jaar was, tijdens de jaarlijkse Kerstborrel geeft iemand voorzichtig een hint dat hij/zij meer uitdaging zoekt of een team dat tijdens een borrel ineens praat over ‘hoe we dingen volgend jaar echt anders moeten doen’ Dit is waardevol voor HR. Ongefilterde signalen.

December is de maand waarin cultuur voelbaar wordt.

En daar kun je iets mee. Wat kun je als organisatie doen? De kansen die bijna niemand pakt.

1. Gebruik december als employer branding-maand (zonder campagnes)

  • Jouw beste werkgeversmerk zit niet in marketing, het zit in verhalen;
  • vertel intern waarom jullie doen wat jullie doen;
  • deel een video van medewerkers die terugkijken op het jaar;
  • laat leidinggevenden persoonlijk waardering uitspreken;
  • toon authentieke, menselijke momenten op jullie kanalen;
  • Wervingskansen zitten in warmte, niet in budget.

2. Ga juist nu het gesprek aan

Plan geen zware functioneringsgesprekken, maar informele gesprekken;

  • ‘Waar werd je dit jaar blij van? ‘;
  • ‘Wat zou 2025 voor jou waardevol maken? ‘;
  • ‘Wat heb je nodig om te groeien? ‘.

Een half uur aandacht in december levert vaak meer op dan drie trainingen in maart.

3. Voer kleine, scherpe HR-keuzes nu al door

Iedereen roept: “Doen we in januari.” Maar stel je voor:

  • je rondt die functiebeschrijving nu af;
  • je hakt die keuze over een nieuwe recruitmenttool wel door
  • je maakt het jaarplan 2026 simpel, concreet en direct toepasbaar;
  • je start nu al met het herschrijven van vacatureteksten;
  • Het verschil? In januari loop je niet achter, maar vooruit.

4. Blijf werven, maar anders

Niet harder, niet drukker, maar slimmer. Deel een authentiek eindejaarsbericht met een doorklik naar jullie werken-bij. Plaats vacatures juist nu, er is minder concurrentie. Of benader kandidaten en leg alvast een goede basis: ‘We spreken je graag in januari, maar wil je nu alvast een keer bellen?’. Je valt op door rust uit te stralen in een drukke maand.

Conclusie: december is geen einde, maar juist een startmoment

Wie december ziet als pauze, begint in januari met -1. Maar wie december gebruikt om te reflecteren, verbinden, kiezen en zichtbaar te blijven, start het nieuwe jaar met een voorsprong. En dat is de kern van de decembermaand: terwijl iedereen lijkt te vertragen, kun jij als organisatie versnellen.

Tot slot…een vraag voor jou:

Welke decemberkeuze ga jij dit jaar niet uitstellen, maar juist benutten om jouw organisatie sterker te maken in 2026?