Herinner jij je nog de oude Verklaring arbeidsrelatie, ofwel de VAR-verklaring? Met deze wet kon jij aantonen dat je ook daadwerkelijk als zelfstandige werkte. Die VAR-verklaring zorgde in die tijd nogal voor opschudding. Sommige zzp’ers maakten er een potje van en deden zich voor als echte ondernemers, terwijl ze eigenlijk in loondienst werkten. Dat noemen we schijnzelfstandigheid. Die dagen zijn voorbij sinds de introductie van de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelatie (DBA) op 1 mei 2016. De wet DBA is in het leven geroepen om schijnzelfstandigheid aan te pakken. Wij vertellen jou graag meer over de wet DBA en over de laatste ontwikkelingen.
Alles wat je moet weten over de wet DBA
Wat is de wet DBA?
De wet DBA, oftewel de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties, werd geïntroduceerd in 2016 als vervanging van de Verklaring arbeidsrelatie (VAR). Het hoofddoel van deze wet is om de relatie tussen opdrachtgevers en zzp’ers te regelen en duidelijkheid te scheppen over de arbeidsverhouding. Zo willen ze misbruik voorkomen. En de grenzen tussen zelfstandig ondernemerschap en loondienst helder maken.
Waarom is de wet DBA ingevoerd?
Het probleem was, in de praktijk gebruikten zzp’ers de VAR vooral als een trucendoos. Zzp’ers profiteerden van belastingvoordelen voor ondernemers, terwijl ze eigenlijk in loondienst werkten. Dit heet schijnzelfstandigheid. En de opdrachtgevers, ofwel de zorgorganisaties? Ook zij hoefden niet te voldoen aan de plichten die horen bij het werkgeverschap, waardoor zij ook weer belastingtechnisch voordeliger uit waren. Kortom: de VAR-verklaring moest overboord en de wet DBA werd in het leven geroepen.
Hoe gaat het met de wet DBA in de praktijk?
De invoering van de wet DBA in 2016 maakten veel los bij zzp’ers en organisaties. Daarom besloot de overheid direct tot het uitstellen van het handhaven van de wet voor één jaar. Ook wel het handhavingsmoratorium genoemd. En die is anno 2024 nog steeds van kracht. Nu, dik acht jaar later is de Belastingdienst eigenlijk nog steeds niet alert op de wet DBA. Ook niet in de zorgsector. Alleen als een zorgorganisatie of zzp’er bewust de regels omzeilt, grijpt de Belastingdienst in. Kort gezegd: de wet DBA is er voor duidelijkheid, het moet eerlijker en het moet ‘gedoe’ voorkomen, maar het werkt in de praktijk anders.
Wat zijn de verwachtingen voor de komende periode?
Ondanks de huidige ontwikkelingen omtrent het kabinet ziet het er vooralsnog naar uit dat de Belastingdienst vanaf 1 januari 2025 strenger gaat toezien op schijnzelfstandigheid. De exacte invulling zal het nieuwe kabinet gaan bepalen. De verwachting is dat deze maatregelen ook zzp’ers gaan treffen die overduidelijk ondernemer zijn. Is er reden tot zorg? Voorlopig nog niet. We hebben tenslotte nog het handhavingsmoratorium.
Voldoe jij aan de wet DBA?
Hoewel de Belastingdienst momenteel niet strikt handhaaft, kun je als zzp’er in de zorg wel alvast bij de Belastingdienst informeren of je voldoet aan de normen van de wet DBA. Je kunt bij de Belastingdienst terecht voor vragen over de arbeidsrelatie. En geen zorgen. Het antwoord van de Belastingdienst is een advies. Je wordt niet gestraft als blijkt dat de arbeidsrelatie niet juist is.
Wil je advies van Bakker & Bosch
Wil je liever eerst bij Bakker & Bosch advies inwinnen? Dat kan! Wij staan uiteraard graag voor je klaar. Wij kijken graag met je mee of jij voldoet aan de wet DBA. Neem snel contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag.
Wil je meer informatie?
Directeur (eigenaar)