Binden, boeien en behouden: drie woorden die binnen HR veel gebruikt worden. Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers aan je organisatie bindt? Hoe blijf je ze boeien? Dit alles met als doel dat je ze behoudt. Maar is dit wel wat medewerkers tegenwoordig willen?
Stoppen met binden en boeien?
De moderne arbeidsmarkt
In de moderne arbeidsmarkt is er veel veranderd waardoor medewerkers er vaak niet meer voor kiezen om lang bij één werkgever te blijven werken. Waar komt dat vandaan? Er zijn verschillende factoren:
1. Veranderende werkwaarden
Jongere generaties (Millenials en Generatie Z) hechten meer waarde aan flexibiliteit, betekenisvol werk, persoonlijke groei en een goede werk-privébalans dan aan de traditionele aspecten zoals werkzekerheid en lange termijn binding.
2. Toenemende mobiliteit
Medewerkers hebben tegenwoordig door globalisering en de opkomst van technologie veel meer carrièremogelijkheden. Het is niet meer dan normaal tegenwoordig als iemand een nieuwe baan aangaat om nieuwe ervaringen op te doen of zichzelf uit te dagen.
3. Concurrentie op de arbeidsmarkt
Er valt meer te kiezen. Bedrijven concurreren nu echt om talent aan te trekken. Dit heeft geleid tot een toename van jobhopping. Medewerkers wisselen sneller van baan om hun carrière te bevorderen.
Ambassadeurs zijn de toekomst
Oke, maar moeten we dan niet meer investeren in het binden en boeien van medewerkers omdat ze dat toch niet willen? Nee, dat is niet de oplossing in deze veranderende arbeidsmarkt. We moeten blijven investeren in binden en boeien, maar niet met het doel om medewerkers te behouden, maar om ze een mooie tijd te bezorgen en ambassadeurs van ze te maken!
Ambassadeurs in je organisatie zijn productiever en meer betrokken. Een mooie tijd op je werk stimuleert creativiteit en innovatie. Het heeft daarnaast als effect dat medewerkers positief praten over hun werk en daarmee ook nieuw potentieel talent aangetrokken wordt. Win-win toch? Maar hoe pak je dat nou aan, ambassadeurs maken van je medewerkers.
Onze tips
1. Zorg voor een duidelijke missie en visie
Communiceer duidelijk over de missie en visie en hoe dit zich uit in jouw bedrijf. Medewerkers die trots zijn op hun organisatie, zullen eerder ambassadeur worden.
2. Biedt kansen voor groei en ontwikkeling
De nieuwe generatie medewerkers wil voortdurend leren en nieuwe vaardigheden verwerven. Een werkgever die investeert in de groei en ontwikkeling van hun medewerkers, en kansen biedt voor training, mentorship en loopbaanontwikkeling, is aantrekkelijk voor deze nieuwe generaties.
3. Geef erkenning en waardering
Een bedankje of compliment kan veel doen om de betrokkenheid te vergroten.
4. Biedt uitdagend en betekenisvol werk
Positief bijdragen aan de wereld wordt voor veel medewerkers steeds belangrijker. Als ze hier in hun werk aan kunnen bijdragen, zullen ze trots zijn en dit ook uitstralen.
5. Geef ruimte voor een goede werk-privébalans en flexibiliteit
Je kan er niet meer omheen: remote werken, flexibele werktijden. Doe wat mogelijk is binnen jouw organisatie en maak hierover duidelijke afspraken met medewerkers.
6. Stimuleer online positiviteit
Moedig medewerkers aan om hun positieve ervaringen bij het bedrijf te delen op sociale media of professionele netwerken. Dit kan helpen om een positieve online aanwezigheid voor het bedrijf op te bouwen.
Wil jij je medewerkers ook een mooie tijd bezorgen en ambassadeurschap stimuleren? Wij denken graag met je mee hoe je hier invulling aan kan geven!
Wil je meer informatie?
Directeur (eigenaar)