Door de krapte op de arbeidsmarkt is employer branding belangrijker dan ooit geworden. Een sterke employer brand kan jouw onderneming helpen om zich te onderscheiden van de concurrentie en talent aan te trekken dat bij het DNA van jouw bedrijf past. In deze blog lees je hoe je employer branding kan inzetten om gemotiveerde en loyale medewerkers te werven én te behouden. Als je zorgt voor een sterke employer brand, dan heb je een voorsprong op de concurrentie die momenteel cruciaal is.
Zo maak je het verschil met employer branding
Waarom employer branding?
In een tijd waarin de arbeidsmarkt steeds competitiever wordt, is employer branding essentieel voor bedrijven die talent willen aantrekken en behouden. Potentiële werknemers hebben het voor het kiezen en zij kiezen vaak voor een werkgever waar het meeste werkgeluk wordt ervaren. Hier kun je als werkgever slim op inspelen door middel van een solide positionering als aantrekkelijke werkgever.
Een sterke employer brand kan een bedrijf helpen om zich te onderscheiden van de concurrentie en talent aan te trekken dat bij de organisatie past. Daarnaast kan het ook helpen om de verbondenheid van de huidige medewerkers te verbeteren.
Employer branding, wat is het precies?
Employer branding is het proces waarbij een bedrijf zijn imago en reputatie als werkgever probeert te verbeteren en te promoten om talent aan te trekken en te behouden.
Met employer branding zorg je voor een sterk werkgeversmerk, waardoor je succesvoller wordt op de arbeidsmarkt. Je focust hierbij namelijk op twee vraagstukken:
- Hoe ben ik een aantrekkelijke werkgever voor nieuwe medewerkers?
- Hoe behoud ik loyale collega’s?
Bij de laatste vraag gaat het in specifieke zin over internal branding, waarbij het doel is om je werkgeversmerk intern te laten leven en werkgeluk te verbeteren.
Hieronder staan een aantal tips die jou gaan helpen bij een goede employer branding:
1. Verbeter jouw candidate journey
De eerste stap om employer branding te integreren binnen de organisatie is het verbeteren van de candidate journey (kandidaatreis). Solliciteer bijvoorbeeld eens bij jezelf, om erachter te komen welke weg een kandidaat aflegt om bij jou te komen werken. Welke obstakels kom je tegen? Dit zijn de eerste stappen die je kan zetten voor een goede candidate journey. Wil je hulp bij je candidate journey waarbij de gehele (online) reis van de kandidaat wordt geoptimaliseerd en versimpeld? Neem dan contact met ons op.
2. Employer Value Proposition (EVP)
Een Employer Value Proposition (werkgeversbelofte) is de belofte die je als werkgever doet aan je werknemers of mogelijk nieuwe werknemers. Hoe wil jij graag gezien worden als werkgever? De EVP is een combinatie van jouw kernwaarden, identiteit en cultuur en hoe deze aansluiten bij de wensen van jouw (toekomstige) medewerkers. Onze professionals kunnen je helpen jouw EVP vast te stellen en hoe je dit kan communiceren naar (nieuwe) collega’s.
3. Voeg meer persoonlijkheid toe aan jouw communicatie-uitingen
Wanneer je Employer Value Proposition is vastgesteld, is het belangrijk om deze boodschap te communiceren via alle kanalen, zoals je website, sociale media, vacatures en zelfs de bedrijfscultuur. De meeste werkzoekenden hebben de voorkeur om bij een werkgever te komen werken waar een prettige werksfeer heerst. Straal dat dan ook extern uit! Hierdoor verhoog je de betrokkenheid bij potentiële nieuwe collega’s. Door de jaren heen hebben wij bij Bakker & Bosch veel ervaring opgedaan bij diverse klanten. Mocht je hulp nodig hebben bij jouw communicatie-uitingen, dan staan we voor je klaar.
Heb je naast bovenstaande tips nog meer concrete handvatten of ondersteuning nodig? Neem dan contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag verder!
Wil je meer weten?
Teamleider Marketing & Content Marketeer